Mark Zuckerberg synes tydeligvis ikke Facebook fylder nok i din hverdag, så nu vil han også overtage din telefon – fint hvis du ikke bruger din telefon til andet end Facebook, belastende hvis du bruger den til hvad som helst andet

Facelift til Android-telefonen hvis du er helt syg med Facebook

Mark Zuckerberg synes tydeligvis ikke Facebook fylder nok i din hverdag, så nu vil han også overtage din telefon – fint hvis du ikke bruger din telefon til andet end Facebook, belastende hvis du bruger den til hvad som helst andet

Facebook er efterhånden blevet et uundværligt redskab til holde gang i sine sociale relationer. Vi bruger det til så godt som alt, hvad der har med omverdenen at gøre.
Skal du holde fest, er det på Facebook invitationerne bliver sendt ud. Har du fået nyt job, er det på Facebook du fortæller venner og familie det. Har du lige lavet en lækker gang chili con carne, er det også meget vigtigt at informere vennerne om at det her, det har du lavet.
Jeg gør præcis det samme, så jeg skal nok ikke spille hellig, selvom det et eller andet sted er lidt til grin.

Facebook invaderer


På trods af at Facebook fylder så meget i vores hverdag, er der nu mulighed for at få det til at fylde endnu mere.
På trods af at Facebook fylder så meget i vores hverdag, er der nu mulighed for at få det til at fylde endnu mere.
Hvis du har en Android-telefon (pt. understøttes kun HTC First, HTC One, HTC One X, HTC One X+, Samsung Galaxy S III, Samsung Galaxy S4 og Samsung Galaxy Note II), kan du installere Facebook Home.

Facebook Home


Facebook Home er en såkaldt launcher til Android-telefoner.
En launcher er et program, der lægger sig ind over det normale Android skin og ændrer udseendet på telefonens brugerinterface.
Facebook Home erstatter din låseskærm med et flow af statusopdateringer fra dit Facebook Newsfeed.
Hvis f.eks. din kammerat Kristian har lavet en opdatering om, at han har fået en ny cykel og har vedhæftet et billede, vil billedet fylde hele din telefons skærm med teksten ovenpå.
Hvis det bare er en normal statusopdatering uden vedhæftet billede, vil hans coverbillede fylde skærmen og panorere, så det ikke bare er en farvet baggrund teksten står på.
Det ser en del pænere ud, end jeg beskriver det, faktisk er Facebook Home en rigtig flot oplevelse.
Du kan så swipe mellem alle de opdateringer, der er i dit newsfeed og like de opdateringer, du kan lide – dette gøres blot ved at dobbeltklikke på skærmen.

Et skridt frem...


En af de smarteste ting ved Facebook Home er det såkaldte chat heads.
Chat heads er en ny måde at bruge Facebook Messenger og SMS på. Når du modtager en besked pr. SMS eller via Facebook, popper der en lille boble op med profilbilledet på den, der sender dig en besked, og så er det bare at klikke på boblen for at svare.
Boblerne kan flyttes rundt, som man har lyst og dukker op lige gyldigt, hvilken app man befinder sig i.
Bobler åbner oven på det man har gang i og er på den måde ikke forstyrende og kræver ikke, at man går ud af app’en.
Det er virkelig en smart funktion og gør beskeder meget hurtigere at have med at gøre.

...Og et skridt tilbage


Tilgengæld er resten af systemet ikke altid lige smart. Det lader til, at Facebook har glemt, at man faktisk bruger sin telefon til at snakke i, ligesom man også ofte bruger den til at tage billeder.
Der er ingen genveje til hverken telefon eller kamera fra låseskærmen. Det kræver faktisk en del klik, før man kommer frem til netop de funktioner.
På samme tid er vi nok en del, der har flere venner på Facebook end vi reelt snakker med i den virkelige verden. Det betyder, at mange af de statusopdateringer vi ser i vores Newsfeed på Facebook reelt set ikke interesserer os. Disse statusopdateringer er nemme at ignorere, når man bruger Facebook i Facebook’en eller på computeren, men i Facebook Home fylder hver opdatering hele skærmen, og det gør at det er lidt mere uoverskueligt hurtigt at finde frem til de statusopdateringer, man gerne vil se, og overse de statusopdateringer man egentlig er pænt ligeglad med.

Ingen reklamer


På det sidste er der dukket rigtig mange annoncer op på Facebook, de såkaldte ”sponsorerede statusopdateringer.”
De er svært belastende, hvis du spørger mig, og jeg kan ikke rigtig forestille mig, hvem det er der klikker på dem.
Heldigvis vil disse ikke være inkluderet i newsfeed’et med Facebook Home. I hvert fald er der ingen planer om det, som det er nu. Så helt skidt er det ikke.

Hvornår er det tilgængeligt


Egentlig er Facebook Home kun tilgængeligt i USA pt., men du kan fuske lidt og få det installeret alligevel ved at google lidt.
Der er pt. ingen informationer om, hvornår det kommer til andre lande, men Facebook skriver selv at det er i den nærmeste fremtid, hvad end det så betyder.